Verslag vergadering Adviesraad Sociaal Domein Goeree-Overflakkee d.d. 28 maart 2023

1. Opening

De vergadering wordt geopend om 19.30 uur met een hartelijk welkom aan de adviesraadleden en de gastsprekers.

2. Vaststelling agenda

De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

3. Mededelingen

Marjolein is wegens ziekte voor langere tijd uitgeschakeld, maar doet iedereen de groeten. Wim heeft zich afgemeld.

4. Gastspreker

De heer drs. J.C. Moerland, voorzitter raad van bestuur van CuraMare praat de ASDGO bij over de ontwikkelingen bij de SEH en wat er verder speelt rond de zorg in het Van WeelBethesdaziekenhuis.

De zorginstellingen op Goeree-Overflakkee zijn ontstaan vanuit de bewoners zelf. Doordat de zorg buiten het eiland te ver was, moest er een ziekenhuis komen. Later zijn ook de ouderencentra op deze manier ontstaan. Inmiddels is het verzorgingsgebied van CuraMare uitgebreid naar VoornePutten. Dit was nodig om voldoende schaalgrootte te hebben. Op de vraag of CuraMare zich ook richt op Schouwen-Duiveland, antwoordt de heer Moerland dat de organisatie daar terughoudend in is. Het is niet nodig om de schaal verder te vergroten en een extra poli op Schouwen-Duiveland vergt veel capaciteit en organisatievermogen.

De vraag naar ziekenhuiszorg groeit de komende jaren naar verwachting zo’n 12%, maar de financiën groeien niet mee. De vraag naar thuiszorg en ouderenzorg stijgt zelfs met circa 40%, ook zonder voldoende budgetgroei en in een zeer krappe arbeidsmarkt. CuraMare zoekt zelf een weg om deze uitdagende opdracht te kunnen uitvoeren. Daarbij denkt CuraMare vanuit netwerken. De huisartsen werken samen in gezamenlijke praktijken, gecombineerd met de SEH. Er worden veel inhoudelijke projecten opgezet om de zorg te verbeteren. Een voorbeeld van succesvolle samenwerking was de boostercampagne in de Staver. Ook de geboortezorg is geïntegreerd doordat verloskundigen, gynaecologen en kraamzorg intensief samenwerken.

Het Van Weel-Bethesda werkt nauw samen met het Maasstadziekenhuis. In Dirksland kan circa 90% van de zorg geleverd. Voor de overige behandelingen wordt doorverwezen naar Maasstadziekenhuis, maar de patiënt komt direct daarna terug naar Dirksland. Er is een gelijkwaardige situatie tussen de ziekenhuizen: er is een gezamenlijke IC en het laboratorium en de apotheek worden gedeeld. Het innovatief organiseren van de zorg heeft meer prioriteit dan technische innovatie. Qua techniek is de organisatie volgend.

Naar aanleiding van het anders organiseren van de zorg vraagt Greet aan welk niveau leerlingen de organisatie behoefte heeft. Ze heeft het idee dat de organisatie vooral leerlingen van niveau 4 wil aannemen, maar dat leerlingen van niveau 2 en 3 minder kansen krijgen. De heer Moerland stelt dat de organisatie iedereen nodig heeft om in de toekomst zorg te leveren. Samen met scholen wordt gezocht naar nieuwe manieren van opleiden, bijvoorbeeld door het aanbieden van een combinatie ouderenzorg en medische zorg.

Spoedzorg

Minister Kuiper zegt geen SEH’s te gaan sluiten, maar sommige ontwikkelingen maken het nagenoeg onmogelijk om de acute zorg in de lucht te houden. De 45-minutennorm om acute zorg te ontvangen is een belangrijke basis. Zonder Het Van Weel-Bethesda zou dat niet lukken op Goeree-Overflakkee. In het IZA wordt echter aan deze norm gemorreld, door te stellen dat iemand met een helikopter overal snel kan zijn. Aan de 45-minutennorm is de beschikbaarheidsbijdrage gekoppeld, die per patiënt wordt gerekend. Als de norm wordt afgeschaft, komt de beschikbaarheidsbijdrage ook onder druk te staan. Kortom, de SEH hoeft niet dicht, maar er komt steeds minder geld beschikbaar. Voor de SEH en de geboortezorg samen is de beschikbaarheidsbijdrage 3,5 miljoen, bij een begroting van circa € 950.000. Zonder de bijdrage zou het ziekenhuis dus € 2,5 miljoen verlies hebben.

Als de SEH sluit, ontstaat een domino-effect. Voor het uitvoeren van operaties is namelijk acute zorg nodig, in geval er complicaties optreden. Ook verloskunde en de HAP kunnen zonder SEH niet draaien. Het ziekenhuis zou dan een heel ander profiel krijgen en geen volwaardige organisatie meer zijn. Het heeft ook personele gevolgen, want het ziekenhuis zou een ander type artsen nodig hebben. Voor chirurgen is het ziekenhuis niet interessant meer als werkgever. Ook verpleegkundigen krijgen een hele andere invulling van het werk.

In de Tweede Kamer is gesteld dat gemeenten bij de besluitvorming betrokken moeten worden. De onrust blijft, zeker als je hoort over ziekenhuizen die in de financiële problemen komen. De financiële situatie van CuraMare is goed, maar fragiel. Kortom, CuraMare is niet bang dat minister Kuipers besluit om de SEH te sluiten, maar wel dat zijn beleid indirect tot sluiting leidt.

Maggy vraagt hoe deze bezorgdheid geadresseerd kan worden. De heer Moerland antwoordt dat de gemeenten wel invloed hebben op het debat in de Tweede Kamer. Vorig jaar heeft de gemeenteraad van Hellevoetsluis een motie aangenomen, die medegetekend is door GoereeOverflakkee. Dat helpt.

Daan vraagt of er samenwerking wordt gezocht met ziekenhuizen die qua grootte en qua organisatie lijken op het Van Weel-Bethesda. De heer Moerland antwoordt dat veel wordt samengewerkt met regionale ziekenhuizen. Er wordt ook samen gelobbyd. Het Van Weel-Bethesda voelt de 45-minutennorm echter meer dan andere ziekenhuizen. Daardoor is het niet eenvoudig om het belang van het ziekenhuis bij VWS op tafel te leggen.

Naar aanleiding van de forse bezuinigingen in bijvoorbeeld Nieuw-Rijssenburgh, vraagt Greet of het ziekenhuis eenzelfde taakstelling heeft en hoe men daar omgaat met de stijgende loonkosten. De heer Moerland antwoordt dat de nieuwe cao circa € 1,5 miljoen extra kost. Dat bedrag moet elders bezuinigd worden. In de ouderenzorg bestaat 80% uit personeelskosten, dus er zijn weinig posten waarop bezuinigd kan worden.

Op de vraag of de ziekenhuizen in Rotterdam voldoende capaciteit hebben om de zorg over te nemen, antwoordt hij dat hij verwacht van niet. Maasstad heeft ook al aangegeven dat het niet wil dat Ikazia gaat sluiten. Petra merkt op dat sluiting van het ziekenhuis zal leiden tot extra werkdruk voor politie en brandweer, omdat zij ervoor moeten zorgen dat mensen vervoerd kunnen worden naar het ziekenhuis.

In het IZA worden ook verbeteradviezen gegeven. Daarin investeert CuraMare volop om de spoedzorgketen zo goed en efficiënt mogelijk te organiseren.

Edward merkt op dat Paulina.nu ooit van plan was om van curatieve naar preventieve zorg te innoveren. Hij vraagt hoe het met dit voornemen staat. De heer Moerland legt uit dat de organisatie graag met een lumpsum budget alle zorg op het eiland zou willen organiseren. Dat is geprobeerd voor de bevallingszorg, maar helaas is dat project niet gelukt doordat partijen (zorgverzekeraars, ministerie) niet durven om hun eigen systeem te doorbreken.

Marjo van Maurik merkt op dat de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel zorgen voor angst over de acute zorg. RWS zou een deel van de kosten op zich nemen om het ziekenhuis bereikbaar te houden, maar dat verviel weer, omdat dat zou betekenen dat het open moet zijn. De heer Moerland reageert dat men hinkt op twee gedachten. Ook als de zorg in het Van Weel-Bethesda blijft, moet men binnen 45 minuten in Rotterdam kunnen zijn. Aan het ziekenhuis werd echter ook gevraagd naar een alternatief voor het geval het niet lukt. RWS gaf in dat kader aan te willen meedenken over de financiën. Een alternatief is er echter nog niet gekomen.

John verwijst naar de bijeenkomst Samenwerken is de rode draad en vraagt wat er is gebeurd met de input. De heer Moerland antwoordt dat daar nog aan gewerkt wordt. Het was een positieve bijeenkomst, waar een goede dialoog werd gevoerd. Hij weet niet wanneer er iets kan worden teruggekoppeld.

De voorzitter merkt op dat de ASDGO een ongevraagd advies aan de gemeente kan uitbrengen en vraagt of CuraMare daar behoefte aan heeft. De heer Moerland antwoordt dat het geen kwaad kan om aan te geven dat de acute zorg op Goeree-Overflakkee de aandacht heeft van de ASDGO. CuraMare zoekt op dit moment nadrukkelijk contact met de gemeenten op Voorne-Putten om de invloed te vergroten.

Afgesproken wordt dat de ASDGO een ongevraagd advies brengt over de acute zorg op GoereeOverflakkee. (actiepunt 23-07)

De presentatie zal via het secretariaat worden doorgestuurd aan Marjo van Maurik (marjo@aquasupervision.nl).

Mevrouw G. van Oudenaren, beleidsadviseur Maatschappelijke Zaken gemeente GoereeOverflakkee, gaat in op vragen en opmerkingen over het gevraagd advies Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening Goeree-Overflakkee 2023-2026.

Hoe vergroot de gemeente de bekendheid van schuldhulpverlening en het bereiken van de doelgroep?

Is er een loket of een centraal telefoonnummer?

- De gemeente heeft in 2019-2022 regelmatig in lokale kranten berichten geplaatst, waaronder een themapagina eind 2022. Ook de social media en de gemeentelijke website worden gebruikt voor informatie. In november 2022 en februari 2023 heeft de gemeente een brief opgesteld voor inwoners en verspreid via scholen, dorpsraden, kringloop, voedselbank en maatschappelijke organisaties.

- Verder is twee keer een brede uitvraag gedaan bij kerken, scholen en verenigingen om signalen op te halen en door te geven aan de gemeente. Er komen weinig signalen binnen, wat haaks staat op berichten van bijvoorbeeld Cherity Re-use. Daardoor is het voor de gemeente lastig om in te spelen op de vraag.

- De gemeente reageert op alle binnenkomende signalen van VPS (Vindplaats van Schulden) met het verzoek om contact op te nemen. De gemeente biedt hulp aan via brief, mail, telefoon en huisbezoek.

De huisbezoeken worden door St. ZIJN uitgevoerd, waarbij de privacy goed is geborgd. Greet merkt op dat waarschijnlijk niet iedereen ervan gediend is als er een vreemde aan de deur komt. Volgens mevrouw Van Oudenaren worden medewerkers van St. ZIJN meestal beter ontvangen dan een gemeenteambtenaar. Mensen zijn soms boos als de gemeente zich met hen bemoeit. Men weet vaak niet dat vroegsignalering een wettelijke taak van de gemeente is.

- Bij betalingsachterstand van energiekosten wordt men verwezen naar het Energieloket.

Wat gaat de gemeente verder nog doen om mensen te bereiken en te helpen?

- Er wordt een communicatieplan ontwikkeld met maandelijkse items voor de lokale media.

- Er wordt een flyer ontwikkeld.

- De gemeente sluit aan bij NSR (Nederlandse Schuldhulproute) om mensen met geldzorgen sneller te vinden en te begeleiden naar de juiste hulp.

- Geldfit.nl wordt gepromoot voor lokale hulp.

- Aan het landelijke telefoonnummer bij geldzorgen, 0800-8115, wordt meer bekendheid gegeven.

In 2019-2022 is het uitvoeringsplan voor preventie en vroegsignalering opgesteld met primaire, secundaire en tertiaire interventie. In 2020 is een tussentijdse evaluatie van het beleidsplan uitgevoerd. Veel activiteiten uit het plan zijn inmiddels uitgevoerd, maar wel soms in een andere vorm, vanwege de coronaperiode.

Primaire preventie

De gemeente probeert te voorkomen dat inwoners schulden maken en in een problematische schuldsituatie terechtkomen door massamediale voorlichting te verstrekken in lokale media, op social media en op de gemeentelijke website.

Maggy vraagt hoe de situatie op Goeree-Overflakkee zich verhoudt tot het landelijk gemiddelde. Mevrouw Van Oudenaren antwoordt dat landelijk 8% te maken heeft met problematische schulden, op Goeree-Overflakkee is dat ca 5%. Wel is de schuldenlast op Goeree-Overflakkee hoger dan het landelijk gemiddelde (€ 42.000 op Goeree-Overflakkee, landelijk € 33.000).

Maggy mist het onderwijs bij de preventieve maatregelen. Mevrouw Van Oudenaren heeft met het samenwerkingsverband van scholen overlegd, maar door de lockdowns is het nog niet van de grond gekomen om budgetteren/omgaan met geld in het onderwijs op te nemen. Het had op dat moment geen prioriteit bij de scholen. Minister Schouten heeft nu een implementatieplan opgesteld, waarin educatie is opgenomen. Daar komt het wel in terug.

Secundaire preventie

De gemeente probeert met vroegsignalering snel schulden te onderkennen, op te sporen en op te lossen. Dat gebeurt via signalen van maatschappelijke partners en VPS. De gemeente levert outreachende hulpverlening, maar wel altijd vrijblijvend.

Tertiaire preventie

De gemeente zet ook instrumenten in aan het einde van een schuldhulpverleningstraject, zodat mensen financieel zelfredzaam blijven.

De evaluatie vroegsignalering 2022 is inmiddels in het college besproken en wordt deze week naar de ASDGO gezonden.

Huidige situatie schuldenproblematiek

- Er is een duidelijke toename zichtbaar ten opzichte van 2021 van het aantal enkelvoudige signalen. Vaak gaat het om achterstand in huur, energiekosten, zorgverzekering of water.

- Er is een duidelijke afname zichtbaar ten opzichte van 2021 van het aantal meervoudige signalen. Dit is geheel tegen de verwachting in.

- In april/juni 2022 heeft de gemeente veel minder signalen ontvangen dan in andere maanden van 2022. Eind maart is gestart met het uitkeren van de energietoeslag, wat terug te zien is in de signalen. Ook de landelijke 2 x € 190 toonde een groot effect.

- De eerste maanden van 2023 is er een enorme stijging zichtbaar.

Bij enkelvoudige signalen is bij 50% van de huishoudens geen contact tot stand gekomen, bij meervoudige signalen (incl. huisbezoek) is dit bij 42%. Bij enkelvoudige signalen is bij bijna 40% sprake van herhaling, bij meervoudige signalen is dit bijna 100%.

In 37% van de enkelvoudige signalen leidt een interventie tot betaling of tot een betalingsregeling. Bij meervoudige signalen is dat 31%.

Conclusies

Na twee jaar vroegsignalering is er een goede basis, maar de gemeente wil graag intensiever inzetten om meer te bereiken. Hiervoor is uitbreiding van personeelscapaciteit nodig. Binnenkort wordt hierover een voorstel aan het college gedaan. Het is belangrijk om de boodschap te blijven herhalen om gedragsverandering te realiseren. Daar is nu onvoldoende tijd voor. Bij enkelvoudige signalen met hoge bedragen wil de gemeente ook huisbezoeken gaan afleggen. Verder wil ze meer informatie verzenden, inclusief video’s met eenvoudige uitleg van de rol en mogelijkheden van de gemeente.

Waarom wordt er over recidive gesproken?

Oorspronkelijk komt de term uit het strafrecht, maar het is een gebruikelijke term voor een herhaald verzoek op schuldhulpverlening. Greet merkt op dat mensen dit een heel onaangename term vinden, zeker als zij al in de problemen zitten. Petra voegt eraan toe dat ook niet iedereen het woord kent. Ze vraagt de gemeente om duidelijke en eenvoudige taal te gebruiken.

Gevraagd wordt of er een verklaring is voor het feit dat er in Melissant relatief meer mensen met schulden wonen. Mevrouw Van Oudenaren antwoordt dat in Melissant het aantal mensen met schulden 7% bedraagt, maar dat er meer kernen zijn met een hoger percentage dan elders. Het zijn kernen met veel inwoners met een lage sociale economische status. Er is daar minder economische bedrijvigheid. In sommige kernen staan meer goedkope (huur)woningen, wat mensen met laag inkomen aantrekt. Het wisselt ook een beetje, want in 2021 sprong Stellendam eruit. De aantallen liggen niet heel ver uit elkaar. Veel burgers weten niet hoe ze voorzieningen moeten aanvragen. Ligt daar een taak voor de gemeente?

- In het communicatieplan wordt aandacht besteed aan onbenutte voorzieningen.

- Er is een artikel over recht op toeslagen in de maak. De gemeente biedt diverse vormen van ondersteuning aan.

- Bereken-uw-recht.nl van Nibud.

- De gemeente sluit aan bij de Nederlandse schuldhulproute.

Greet vraagt of het duidelijk is welke bewindvoerders werkzaam zijn op Goeree-Overflakkee. Mevrouw Van Oudenaren antwoordt dat de consulenten dat wel weten, maar zij niet.

Gaat gemeente jongeren extra ondersteunen en hoe?

In het plan van minister Schouten staat dat jongeren via scholen meer basiskennis van geld moeten krijgen. De gemeente wil hierop aanhaken en wacht af wat het plan van Schouten inhoudt.

Edward vraagt in hoeverre de gemeente invloed heeft op lespakketten. Mevrouw Van Oudenaren antwoordt dat de gemeente nu nog niets inbrengt. Er is echter veel materiaal voorhanden. In het kader van het PWS gaven leerlingen van de PM aan dat er op school weinig aandacht is voor verstandig omgaan met geld.

Edward zou het vak economie graag weer terugbrengen naar de kern van financiële huishoudkunde, namelijk inzicht in en begrip van inkomende en uitgaande geldstromen. Mevrouw Van Oudenaren kan zich voorstellen dat verstandig omgaan met geld en budgetteren worden ingepast in het vak economie of maatschappijleer. Minister Schouten wil dat het een vast onderdeel van het onderwijscurriculum wordt.

Maggy adviseert om een doorlopende leerlijn te ontwikkelen, omdat kinderen in het basisonderwijs al heel veel kunnen leren over het verstandig omgaan met geld.

Edward ziet de omslag van hulpverlening naar preventie nog te weinig terug in het beleid van de gemeente. Mevrouw Van Oudenaren merkt op dat de verantwoordelijkheid voor de lessen bij de scholen zelf ligt. De gemeente wil graag hierover in gesprek met de scholen.

Dennis vindt het jammer dat het met de kennis die de gemeente heeft opgedaan niet is gelukt om met de scholen te werken aan lesmateriaal. Mevrouw Van Oudenaren hoopt dat dit snel gaat gebeuren. Door corona is dat nog niet gelukt.

Marjo van Maurik merkt op dat ouders ook geschoold moeten worden, omdat die vaak niet begrijpen hoe ze met geld moeten omgaan. Ze verwijst naar de Rabobank, die een tijdlang cursussen over omgaan met geld heeft aangeboden. Volgens mevrouw Van Oudenaren ervaren mensen een enorme drempel om hulp te vragen. De gemeente kan ze niet dwingen om hulp te aanvaarden. Mensen willen niet in groepsverband over hun situatie praten. De gemeente heeft dit geprobeerd, maar er was geen animo voor.

Hoe gaan de algemene doelen van het nieuwe beleid eruit zien?

Preventie wordt voortgezet, evenals vroegsignalering. Een nieuw product is het saneringskrediet.

Greet vraagt of mensen beloond worden als ze in een schuldhulptraject zitten. Mevrouw Van Oudenaren legt uit dat de schulden op een rij worden gezet. Vervolgens wordt gekeken welke rekeningen men kan betalen en wordt voor openstaande rekeningen bemiddeling geregeld. Met het saneringskrediet moet dit proces sneller gaan verlopen, doordat schuldeisers vooraf al aangeven dat ze akkoord gaan met een betalingsregeling.

Integrale schuldhulpverlening is een samenwerking op verschillende beleidsterreinen van de gemeente maar ook met externe partijen. Het betekent ook dat er verder gekeken wordt dan naar financiële problemen. Soms moeten eerst sociaal-maatschappelijke problemen worden opgelost. John merkt op dat de termijn voor schuldhulpverlening nu drie jaar is en vraagt hoe lang de periode bij BKR is. Mevrouw Van Oudenaren weet dat het vroeger vijf jaar was. Sommige gemeenten hanteren een halfjaar, maar dat is niet toegestaan volgens haar.

John vraagt of de gemeente gebruik maakt van het inlichtingenportaal van de Belastingdienst. Dat is een goed instrument om mensen te laten checken op welke regelingen zij recht hebben. Mevrouw Van Oudenaren weet niet of de gemeente dit gebruikt.

5. Inkomende en uitgaande post

Het secretariaat heeft een werkinstructie aanpak nazorg van ex-gedetineerden ontvangen. Deze is doorgestuurd naar alle ASDGO-leden, maar het is niet helemaal duidelijk wat de adviesraad ermee moet. Op de vraag of het onderwerp binnen een beleidsdomein past, legt Eric Godrie uit dat de gemeente onderzoek heeft gedaan naar mogelijkheden om nazorg te verlenen. Het betreft een zeer beperkte doelgroep van circa vijftien personen op jaarbasis, verspreid over meerdere PI’s. Voor de gemeente is het moeilijk om contact met hen te leggen. De ASDGO neemt de brief voor kennisgeving aan.

Vanuit de RABWO is een brief ontvangen over maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. De ASDGO wordt verzocht hierop te reageren.

Uitgaande post

- Het advies wijzigingen Wmo is verstuurd. De gemeente heeft laten weten dat de behandeling door het college tot nader orde is verdaagd.

- Het advies over de nota Kunst, cultuur en erfgoed is verstuurd.

De inkomende en uitgaande post worden voor kennisgeving aangenomen.

6. Verslag ASDGO d.d. 14 februari 2023

Het verslag van 14 februari 2023 wordt ongewijzigd vastgesteld.

Naar aanleiding van

Frank heeft een opmerking over punt 6 van de notulen, waarin een opmerking uit de vergadering van 13 december 2022 wordt teruggenomen. In de vergadering van 13 december zijn meerdere dingen gezegd, waarvan alleen de uitspraak over belangenverstrengeling lijkt te zijn teruggenomen. De opmerking dat hij alleen namens de cliëntenraad zou spreken is niet rechtgezet en daar heeft hij moeite mee. Hij zou graag horen wat het standpunt van de ASDGO over de cliëntenraad is.

De voorzitter antwoordt dat de discussie over de cliëntenraad en over mogelijke belangenverstrengeling in de vergadering van 13 december niet heeft geleid tot een standpunt van de ASDGO. De adviesraad vindt niet dat er sprake is van belangenverstrengeling. Er is een discussie gevoerd, waarin een losse opmerking is gemaakt, die vervolgens verkeerd geïnterpreteerd is. Frank maakt duidelijk dat hij niet alleen valt over de mogelijk belangenverstrengeling, maar ook over de uitspraak dat hij alleen namens de cliëntenraad zou spreken.

Edward legt uit dat het gesprek ging over het samenvoegen van de cliëntenraad en de ASDGO. Daarin werd gebrainstormd over mogelijke risico’s die dat kan opleveren. Een risico dat werd gesignaleerd, was dat de ASDGO een soort klachtenloket zou kunnen worden en dat er dan mogelijk belangenverstrengeling ontstaat, doordat het om individuele klachten gaat. Het gesprek was geenszins gericht tegen de rol van Frank in de adviesraad of tegen de cliëntenraad. De ASDGO waardeert de bijdrage van Frank, omdat hij goed op de hoogte is van wat er speelt in de doelgroep. Dat heeft tot nu toe tot goede adviezen geleid, zonder dat er sprake is van belangenverstrengeling.

De voorzitter concludeert dat de gehele adviesraad dit standpunt onderschrijft.

Greet merkt op dat Daan en Maggy in de Hoeksche Waard zouden informeren naar een format voor een advies, maar dat is gewoon voorhanden bij de ASDGO.

7. Verslag DB d.d. 8 maart 2023

Maggy verontschuldigt zich voor het niet aanleveren van de tekst voor het jaarverslag. Hoe dat verwoord is in het DB-verslag vindt zij echter niet prettig. Hiervan wordt akte genomen door het DB.

Het verslag wordt voor kennisgeving aangenomen.

8. Verslag TO d.d. 15 maart 2023

- Het verslag van het TO kan niet worden vastgesteld wegens uiteenlopende standpunten van de deelnemers. Het onderwerp komt terug in de besloten vergadering.

- Edward merkt op dat bij punt 13 de zin niet is afgerond. “… hoe verder moet goedkoper …” Greet zal naar de formulering kijken.

Het verslag wordt voor kennisgeving aangenomen.

9. Vergaderrooster 2023

- Op 24 april is de volgende DB-vergadering en op 3 mei het TO. Frank en Wim zijn uitgenodigd om aanwezig te zijn.

Nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief wordt door de werkgroep Overstijgende onderwerpen.

Gastspreker

Suggesties voor gastsprekers zijn welkom.

10. Monitorings- en planningsdocument

Het achterstandsbeleidsplan en de Wet inburgering staan gepland voor 16 mei. Het document wordt voor kennisgeving aangenomen.

11. Ongevraagd advies Sportakkoord

Het advies over het Sportakkoord is opgesteld, maar nog niet gedeeld met de ASDGO. Na een laatste check wordt deze rondgestuurd voor commentaar.

12. Financiering Kairos

Kairos biedt in Dirksland twaalf opvangplekken voor dak- en thuislozen. Iedereen staat positief tegenover de organisatie, die op zoek is naar financiële ondersteuning voor een bedrag van € 250.000 per jaar. De directie heeft in het DB toegelicht wat er speelt. Met name vanwege gestegen kosten voor huur en energie krijgt men de begroting niet rond. De voorzitter is ervan overtuigd dat de gemeente er alles aan doet om dit project te steunen. In de Hobbemastraat loopt ook een opvangproject. De gemeente en Kairos overwegen om de opvangplekken samen te voegen.

Edward vindt dat Kairos, dat gestart is als een privaat gestart initiatief, wel snel bij de gemeente aanklopt voor een financiële bijdrage. De voorzitter erkent dat, maar op een andere manier was de opvang waarschijnlijk niet (snel) van de grond gekomen. De gemeente wil graag dat er opvang op Goeree-Overflakkee is.

Maggy vraagt welke vraag er nu voorligt en benadrukt dat de ASDGO niet over individuele partijen en dossiers spreekt. Dennis legt uit dat het in feite om beschermd wonen en maatschappelijke opvang op Goeree-Overflakkee gaat. De ASDGO lobbyt niet voor Kairos, maar wilde wel geïnformeerd worden over de situatie. Maggy waarschuwt ervoor dat de ASDGO irreële verwachtingen creëert door op deze manier een platform te bieden. Edward stelt dat de discussie zou moeten gaan over opvang van jongeren met problemen, los van Kairos. De voorzitter reageert dat aan Kairos duidelijk is aangegeven wat wel en wat niet van de ASDGO verwacht mag worden.

13. Domeintafels ‘Wonen, Zorg en Welzijn”

Peter en Rien hebben de domeintafels bijgewoond. De gemeente gaat een visie opstellen op wonen, zorg en welzijn en zal die ter advisering aan de ASDGO aanbieden. Aan de tafels waren diverse partijen uitgenodigd, die gezamenlijk het spoor moeten gaan uitzetten.

Eric Godrie meldt dat de gemeente vandaag het vervolgproces heeft besproken. Na de drie aparte bijeenkomsten over resp. wonen, zorg en welzijn komt er een gezamenlijke sessie om alle input terug te koppelen. De gemeente gebruikt de input voor het opstellen van een visie en een uitvoeringsagenda. Daarnaast wordt er gewerkt aan een coalitie van samenwerkingspartners om eens per kwartaal met de gemeente van gedachten wisselen over de mogelijkheden om wonen, zorg en welzijn toekomstbestendig te maken. De visie wordt medio oktober verwacht. Peter adviseert om de ‘gewone’ burgers meer bij het traject over welzijn te betrekken. Eric Godrie erkent dat de welzijnstafel moeilijkste tafel was met veel vrijwilligers en weinig professionals. De opbrengst was echter voldoende om tot een visie en een uitvoeringsagenda te komen.

14. Besluitvormingssessie

De besluitvormingssessie moet nog gepland worden. Eric Godrie meldt dat er nog wat vragen van de werkgroep beantwoord moeten worden. Vervolgens zal de gemeente een datum plannen en een vorm voor de sessie bedenken. Frank geeft aan dat de cliëntenraad op de huidige manier niet verder kan. Ze wordt slapend gehouden en kan daardoor geen begroting en plannen voor 2023 maken. Eric Godrie reageert dat dit niet is besloten door de gemeente. De gemeente komt nog terug op de begroting voor de cliëntenraad.

15. Herindeling leden werkgroepen

Besloten is dat Marjolein in de werkgroep Wmo blijft en dat Peter deelneemt aan de werkgroep Jeugd.

16. Profielschets leden ASDGO

Op de website is de profielschets voor ASDGO-leden aangepast.

17. Vacatures

Er zijn drie vacatures. De taken van Greet worden gezamenlijk opgevangen, maar er moet toegewerkt worden naar een nieuwe secretaris. Wie hierin interesse heeft of iemand kent die lid van de ASDGO wil worden, wordt verzocht om dit door te geven.

18. Vanuit de werkgroepen

- Jeugd: geen bijzonderheden.

- Wmo/volksgezondheid: Dennis en Marjolein zijn bij het vervolg op OKO, Overleg Kansrijke Omgeving, geweest. Het was een interessante bijeenkomst met veel cijfers. Er spelen veel dingen, waarbij de werkgroep nauw bij betrokken is.

- Vitaliteit/sport: Daan geeft een update over het OV. Op 14 februari is er overleg geweest over de nieuwe concessie, waarin een brief aan de Gedeputeerde is opgesteld met gewenste aanpassingen. Net als bij de zorg moet het ov met minder geld hetzelfde werk gaan doen. Er wordt 13 miljoen beschikbaar gesteld, wat evenveel is als tien jaar geleden. Volgende week heeft Daan een afspraak met wethouder Van Putten over het ov en het regio-overleg. Greet vraagt of Daan in de discussie merkt dat Goeree-Overflakkee een achterstandsgebied is ten opzichte van andere delen van Zuid-Holland. Daan antwoordt dat dit zeker merkbaar is. de problemen zitten vooral bij gemeenten als Goeree-Overflakkee, doordat er altijd vanuit de Randstad wordt geredeneerd. Op de vraag of een advies zou helpen, antwoordt hij dat de gemeente een heel actieve rol heeft. Het Reizigersoverleg heeft ook al geadviseerd namens de adviesraden. Een nieuw advies lijkt hem niet nodig.

- Werk/inkomen: geen bijzonderheden.

- Overstijgende onderwerpen: geen bijzonderheden.

19. Jaarverslag 2022

Maggy had toegezegd twee stukjes tekst (over doelstellingen en over vertrekkende leden) voor het jaarverslag aan te leveren, maar ze is er niet aan toegekomen. Afgesproken wordt dat ze morgen tekst aan Greet aanlevert. Greet zal de tekst toevoegen en voor commentaar rondsturen aan de leden. Op 31 maart moet het jaarverslag verstuurd zijn.

20. Rondvraag

- Daan maakt zich zorgen over de situatie van de SRGO. In Ouddorp is al een gebouw gesloten vanwege problemen met de horeca, het zaal van de voetbal is gesloten door achterstallig onderhoud en de Staver is vaak dicht vanwege personeelsgebrek. Dat alles is niet goed voor de leefbaarheid op het eiland. Hij zou graag de gemeente hierover adviseren. Edward vindt het een goed idee om een ongevraagd advies uit te brengen. Enige tijd geleden is er een rapport verschenen met diverse scenario’s voor de SRGO. Hij is benieuwd hoe het verbeterproces inmiddels heeft vorm gekregen. Eric Godrie reageert dat de SRGO tegenwoordig in de portefeuille van wethouder Eijkenduijn zit. Het verbeterproces duurt anderhalf jaar. Daarna wordt de balans opnieuw opgemaakt. Afgesproken wordt dat de werkgroep Sport contact opneemt met de gemeente om te worden bijgepraat over de SRGO om vervolgens te besluiten of een ongevraagd advies nodig is. (actiepunt 23-08)

- Maggy adviseert het DB om kritisch te kijken naar de agendavorming. Ze zou graag zien dat er scherper keuzes worden gemaakt, zodat er voldoende tijd overblijft voor het besloten gedeelte.

- John heeft vorige week een gesprek gevoerd over IDO Informatiepunt Digitale Overheid, dat wordt gehuisvest in de bibliotheek. Er zullen in Ouddorp en Oude-Tonge ook twee IDO’s worden geopend om laaggeletterden te helpen om digitaal zaken te doen met onder andere de overheid. Hij vraagt zich af of de Igobus een goede tool zou zijn om mensen te bereiken die geen IDO in hun eigen kern hebben. Afgesproken wordt dat dit in het TO zal worden besproken. (actiepunt 23-09)

21. Sluiting

De vergadering wordt om 22.04 uur beëindigd.

Aanwezig: Rien van der Boom (voorzitter), Greet Karssies van Houwelingen, Dennis Graute, Frank Mulder, Peter Goedhart, Wim van Veen, Marjolein Erwich, Daan Moerkerk, John Waterman, Petra de Blok, Edward van Gilst, Maggy van Kolck, Ingrid Wendt (verslag)

Aanwezig als gast/toehoorder/adviseur: Eric Godrie, J. Moerland, G. van Oudenaren, M. van Maurik

Voorzitter: Rien van der Boom

Secretaris: Greet Karssies van Houwelingen



« Terug naar verslagen