Verslag vergadering Adviesraad Sociaal Domein Goeree-Overflakkee d.d. 14 februari 2023

1. Opening

De vergadering wordt geopend om 19.30 uur met een hartelijk welkom aan de adviesraadleden en de gastspreker.

2. Vaststelling agenda

De sessie over communicatie wordt uitgesteld, omdat de agenda van het besloten gedeelte al veel bespreekpunten bevat. De Nota kunst, cultuur en erfgoed wordt toegevoegd aan de agenda van het besloten gedeelte.

De agenda wordt met deze wijzigingen vastgesteld.

3. Mededelingen

Greet, Dennis en Frank zijn afwezig in verband met vakantie en ziekte.

4. Wmo

Mevrouw C. Groen, beleidsadviseur Wmo, geeft een toelichting op de Wmo-verordening en op de verschillen tussen de verordening en de bijbehorende beleidsregels. De gemeenteraad stelt de Wmo-verordening vast en het college de beleidsregels. In 2021 is de verordening ingrijpend gewijzigd. Ook toen is er overlegd met de adviesraad. Nu worden enkele kleine aanpassingen doorgevoerd.

De belangrijkste wijzigingen in de verordening zijn de volgende:

- De definitie van ‘eigen kracht’ is toegevoegd.

- Artikel 2 is uitgebreid met het proces voor aanmelding en toegang van BW/MO door Nissewaard. Mensen melden zich aan bij de gemeente Goeree-Overflakkee. Na een korte checklist wordt de aanmelding al dan niet doorgegeven aan centrumgemeente Nissewaard, die vervolgens besluit of iemand recht heeft op BW/MO. Mocht Nissewaard de aanvraag afwijzen, dan komt deze terug naar Goeree-Overflakkee, die vervolgens de zorgvraag met ambulante zorg moet invullen.

- In artikel 6 is de termijn voor het terugsturen van het gespreksverslag aan de cliënt ter ondertekening/commentaar verruimd van vijf naar tien werkdagen. Het advies van de consulent kan daardoor meteen in het verslag worden opgenomen. Maggy adviseert om nadrukkelijk te benoemen dat deze toevoeging ervoor zorgt dat de gemeente wat meer tijd nodig heeft.

- Artikel 9 wordt verduidelijkt. Het artikel gaat over voorwaarden en weigeringsgronden. Cliënten kopen soms zelf een aanpassing, waarna ze de factuur bij de gemeente indienen. Door de aanschaf valt de aanpassing echter onder eigen kracht, doordat de cliënt in staat is gebleken om de ondersteuningsbehoefte zelf op te lossen. De gemeente controleert in dat geval wel of de cliënt recht gehad zou hebben op de aanpassing, maar kan desondanks de aanvraag weigeren. Omdat de gemeente niet de financiële situatie van de cliënt mag opvragen, is het onmogelijk om te beoordelen of de cliënt ook financieel in staat is geweest om zelf in de behoefte te voorzien. Daarop is de verordening aangepast.

De voorzitter vindt het vreemd dat “eigen kracht” op deze manier wordt vertaald in “financiële kracht”. Maggy vraagt of er ruimte is voor coulance en maatwerk. Mevrouw Groen legt uit dat de gemeente eerst vaststelt of er überhaupt een medische noodzaak is. De inwoners zijn meestal goed op de hoogte van de regeling. Het gaat om een heel mondige groep, die de ruimte opzoekt om zaken vergoed te krijgen, die ze best zelf kunnen aanschaffen. De ASDGO adviseert om duidelijker te formuleren dat men een aanpassing moet aanvragen, moet wachten op toestemming en dan pas moet overgaan tot aanschaf.

- Artikel 12 is deels overgeheveld van beleidsregels naar verordening. Artikel 12.3. is een

verduidelijking van de uitvoering van het pgb. Petra vraagt of er rekening mee wordt gehouden dat tarieven hoger kunnen zijn voor cliënten die zorg of hulpmiddelen moeten inkopen met een pgb. Volgens mevrouw Groen is het verschil in tarieven bij zorg in natura niet groot.

- In art. 12.8 is een vrij besteedbaar bedrag opgenomen. Om te voorkomen dat mensen die maar een gedeelte van het jaar een pgb ontvangen, geen vrij besteedbaar bedrag kunnen aanvragen, is artikel 12.9 toegevoegd.

Het is niet helemaal duidelijk of het vrij besteedbaar bedrag bovenop het pgb komt, of er deel van uitmaakt. Volgens Petra moet het vrij besteedbaar bedrag apart aangevraagd worden, althans onder de Jeugdwet. Volgens mevrouw Groen is het vrij besteedbaar bedrag een gedeelte van het pgb, waarvoor men geen aankoopbewijs hoeft aan te leveren. Petra heeft het bij SVB aangevraagd, maar werd daar doorverwezen naar de gemeente. Mevrouw Groen zal navragen wat er misloopt tussen SVB en gemeente. Maggy vraagt of het probleem is dat het juridisch niet klopt of dat het leidt tot rechtsongelijkheid. Nu krijgen mensen die meer dan zes maanden een pgb hebben 50 euro als vrij besteedbaar bedrag. Mensen die korter dan zes maanden een pgb hebben, krijgen niets. De ASDGO overweegt te adviseren om gewoon naar rato een bedrag toe te kennen, of twee bedragen op te nemen: bij een pgb van minder dan een halfjaar krijgt men 25 euro, bij een pgb van langer dan een halfjaar 50 euro.

- Artikel 14.3g. Voor het aanvragen van voorzieningen in gemeenschappelijke ruimten wordt geen eigen bijdrage gevraagd, omdat deze door meerdere mensen gebruikt wordt en ook niet wordt meegenomen na een eventuele verhuizing.

- Artikel 17: Tekstuele correctie.

- Artikel 20: Het college van b en w bepaalt de periode waarin het mantelzorgcompliment aangevraagd kan worden. Met de aanpassing ontstaat er qua planning meer vrijheid voor het college om hieraan uitvoering te geven.

Wijzigingen beleidsregels

- De wijze van betaling van het pgb is in de verordening terechtgekomen.

- De duur van de eigen bijdrage voor trapliften is van tien naar vijftien jaar gegaan, gebaseerd op de afschrijvingstermijn. Een eigen bijdrage is nooit hoger dan de totale kosten.

- Parallel aan het aanbestedingsproces Wmo en Jeugd is de categorieomschrijving licht/midden/zwaar aangepast. Voor dagbesteding worden deze categorieën gebruikt, afhankelijk van de problematiek van de cliënt. Het tarief voor lichte zorg is lager dan voor zwaardere zorg. De categorieën worden onder andere gedefinieerd op basis van groepsgrootte van de dagbesteding, het vereiste opleidingsniveau van de begeleiders. Met de nieuwe indeling zou 70% van de cliënten middelzware zorg nodig hebben, 15% lichte zorg en 15% zware zorg.

- De opvouwbare scootmobiel is toegevoegd aan de lijst van algemeen gebruikelijke voorzieningen.

De ASDGO zal adviseren over de aangepaste verordening en beleidsregels.

5. Inkomende en uitgaande post

De inkomende en uitgaande post worden voor kennisgeving aangenomen.

6. Verslag ASDGO d.d. 13 december 2022

In het verslag is de opmerking (agendapunt 15, onderaan) over belangenverstrengeling verkeerd geïnterpreteerd door de notulist, wat naderhand tot onderlinge discussie heeft geleid. Dat men geen voorstander is van cliëntenvertegenwoordigers in de adviesraad, is geen standpunt van de ASDGO. Het is slechts een losse uitspraak geweest tijdens een vrije discussie over dit onderwerp. De ASDGO heeft nog geen positie ingenomen over dit onderwerp, maar wil er nog verder over in gesprek om scherp te krijgen welke informatie er nog nodig is om tot een gezamenlijk standpunt te komen. Het verslag wordt met inachtneming van bovenstaande wijziging vastgesteld.

Naar aanleiding van

Geen bijzonderheden.

7. Verslag DB d.d. 24 januari 2023

Edward vraagt wat er aan de hand was met het al dan niet doorsturen van documenten. De voorzitter legt uit dat Addy Reijerkerk per mail heeft aangegeven dat zij haar lidmaatschap beëindigt. Het was wat onduidelijk of dit een privémail was of een formele ontslagbrief.

Het verslag wordt voor kennisgeving aangenomen.

8. Verslag TO d.d. 30 januari 2023

Het verslag wordt voor kennisgeving aangenomen.

9. Vergaderrooster 2023

De DB-vergaderingen worden verzet naar de maandagavond.

Het TO van 14 juni wordt verzet naar 7 juni.

Nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief wordt door de werkgroep Jeugd gevuld. (actiepunt 23-01)

Gastspreker

Koos Moerland zal op 28 maart over de spoedeisende hulp en de stand van zaken in het ziekenhuis spreken. Omdat daar waarschijnlijk publiek op afkomt, zal gevraagd worden of de raadzaal beschikbaar is en of er een bode aanwezig kan zijn voor de (technische) faciliteiten.

10. Monitorings- en planningsdocument

Het document wordt voor kennisgeving aangenomen.

11. Financiën door de penningmeester

De penningmeester heeft de winst- en verliesrekening opgesteld, die de kascontrolecommissie heeft gecontroleerd. De gemeente is niet akkoord gegaan met het voorstel om de vergoeding voor de leden te verhogen, maar heeft aangegeven dat het budget taakstellend is. Als er met de nieuwe structuur gewerkt gaat worden, zal voorgesteld worden om met halfjaarlijkse begrotingen te gaan werken.

Kascontrolecommissie

De kascontrolecommissie verleent decharge aan de penningmeester.

De ASDGO stelt de voorlopige begroting vast. Eric Godrie zal de begroting met een positief advies doorgeleiden naar het college.

12. Ongevraagd advies Sportakkoord

Daan is bezig met het opstellen van een ongevraagd advies over het Sportakkoord. Hij heeft de regels van het Sportakkoord bij de gemeente opgevraagd en ontvangen. In de volgende vergadering wordt het onderwerp geagendeerd ter bespreking.

13. Buddy nieuwe leden

Marjolein en Dennis zijn eerste aanspreekpunt voor Wim en Peter.

14. Herindeling werkgroepen

Alle leden hebben hun voorkeur uitgesproken. Daar is een overzicht van gemaakt. Het blijkt echter dat sommige leden het schrijven van adviezen als drempel zien om aan een werkgroep deel te nemen. Maggy stelt voor niet meer met vaste werkgroepen te werken, maar per adviesaanvraag een team te formeren met één lid dat kan schrijven en één of twee adviesleden die inhoudelijke kennis hebben. Als er bovendien een format wordt opgesteld voor de opbouw van het advies, kan het advies snel opgesteld worden. Om ervoor te waken dat iedereen aan bod komt en zich inzet, wordt voorgesteld om een of twee leden per domein te benoemen.

Eric Godrie merkt op dat ook de gemeente overweegt om opgavegericht te gaan werken, aansluitend bij de visie Sociaal Domein uit 2021. De gemeente gaat dus meer integraal werken, wat een intensief proces is, maar wel energie oplevert.

Besloten wordt om de huidige werkgroepindeling voorlopig te handhaven en de nieuwe werkwijze uit te proberen. Het monitorings- en planningsdocument wordt gebruikt als basis om te zien wat voor teams er geformeerd moeten worden om de adviezen op te stellen.

Daan zal bij de adviesraad Hoeksche Waard informeren of zij een geschikt format hebben. Daan en Maggy overleggen vervolgens met elkaar en doen een voorstel voor een format (actiepunt 23-02). Eric biedt hierbij ondersteuning aan. De laatste tijd zijn de gemeentemedewerkers overigens zeer positief over de adviezen van de ASDGO, dus inhoudelijk hoeft daar niets aan te veranderen. John merkt op dat ook de koepel kan faciliteren en raadt aan om daar advies in te winnen.

15. Profielschets leden ASDGO

De voorzitter zal uitzoeken of de tekst op de website aangepast kan worden, zodat ook mensen kunnen solliciteren die (niet-beleidsmatig) bij een zorginstelling op Goeree-Overflakkee werken. Hij zal de verordening hierbij betrekken. (actiepunt 23-03)

16. Omgaan met Drive en Workspace

De structuur van Drive is nog niet optimaal. Er is bijvoorbeeld nog geen map met alle vergaderstukken van één ASDGO-vergadering. In het DB zal de structuur binnenkort besproken worden. Wie input heeft, wordt uitgenodigd deze door te geven aan het DB. (actiepunt 23-04)

17. Domeintafels “Wonen, Zorg en Welzijn”

De domeintafels worden bijgewoond door Peter en Rien. Zij zullen in de volgende vergadering een terugkoppeling geven.

18. Besluitvormingssessie 19 december 2022

Deze sessie is vervallen.

19. Vanuit de werkgroepen

Werkgroep Vitaliteit en sport: De nieuwe concessie voor het ov 2025 wordt momenteel voorbereid. Het Reizigersoverleg heeft volgende week een cursus over de advisering hierover. Er vindt regelmatig overleg plaats met Connexxion en de provincie. Vanuit de overige werkgroepen zijn geen bijzonderheden te melden.

20. Jaarplan 2023

Maggy herkent niet alle aandachtsgebieden in de speerpunten. Afgesproken wordt dat zij een tekstvoorstel doet. (actiepunt 23-05)

De nieuwsbrief heeft een frequentie van zeven keer per jaar, omdat deze gebruikt wordt om de agenda voor de ASDGO-vergadering te publiceren. Getwijfeld wordt of een nieuwsbrief hiervoor het meest geschikte middel is. Edward vraagt zich af wat er wordt beoogd met de nieuwsbrief. Afgesproken wordt dat het onderwerp voor de volgende vergadering wordt geagendeerd. (actiepunt 23-06)

De voorzitter zou de vaststelling van het jaarplan 2023 willen uitstellen, totdat het jaarplan in een ieders ogen voldoet. Eric Godrie wil het jaarplan echter aan het college overhandigen samen met de begroting.

Besloten wordt dat het huidige jaarplan 2023 wordt vastgesteld en aan de gemeente wordt gestuurd. Los daarvan wordt overwogen om de tekst over de aandachtsgebieden aan te passen en zal de inzet van de nieuwsbrief besproken worden.

21. Jaarverslag 2022

- Bij februari 2022 staat dat de kascontrole werd gedaan door Maggy en Marjolein. Dit moet zijn Maggy en John.

- Maggy adviseert om de tekst over het aftreden van leden neutraal en zakelijk te verwoorden. Afgesproken wordt dat alleen wordt aangegeven wie er zijn afgetreden. Maggy doet een tekstvoorstel.

- “Cliëntenraad jeugd” wordt gewijzigd in “Cliëntenraad Jeugdwet”.

De vaststelling van het jaarverslag wordt uitgesteld tot de volgende vergadering.

22. Rondvraag

- Eric Godrie vraagt of het advies over schuldhulpverlening kort na de vergadering van 28 maart kan worden opgeleverd. Dat is inderdaad de bedoeling.

- Eric Godrie vraagt hoe de nieuwe structuur werkt, waarbij de ASDGO de adviezen in twee vergaderingen bespreekt. De voorzitter antwoordt dat het nog wennen is. Bij eenvoudige adviezen is één vergadering misschien voldoende. Het monitoringsdocument wordt zo veel mogelijk aangehouden voor een goede planning.

- De Nota kunst, cultuur en erfgoed raakt deels het sociaal domein. Eric Godrie meldt dat de Culturele Raad over de gehele nota adviseert, maar dat het de ASDGO vrij staat om op de sociale thema’s te adviseren.

23. Sluiting

De vergadering wordt om 21.37 uur beëindigd.

Aanwezig: Rien van der Boom (voorzitter), Peter Goedhart, Wim van Veen, Marjolein Erwich, Daan Moerkerk, John Waterman, Petra de Blok, Edward van Gilst, Maggy van Kolck, Ingrid Wendt (verslag)

Aanwezig als gast/toehoorder/adviseur: Claudia Groen, Eric Godrie

Afwezig met kennisgeving: Greet Karssies van Houwelingen, Dennis Graute, Frank Mulder

Voorzitter: Rien van der Boom

Secretaris: Greet Karssies van Houwelingen



« Terug naar verslagen