Verslag vergadering Adviesraad Sociaal Domein Goeree-Overflakkee d.d. 28 september 2021

1. Opening

De vergadering wordt geopend om 19.30 uur met een hartelijk welkom aan de adviesraadleden en de gastsprekers. Marja van Maurik is als gast aanwezig bij de vergadering.

Presentatie Café GEZIeN GO

Diana Kievit is vier jaar geleden als ervaringsdeskundige door Stichting Jeugdteams gevraagd om Café GEZIeN in de Hoeksche Waard op te zetten. Het café is in de Hoeksche Waard een groot succes. Ouders ontmoeten elkaar en professionals in het café. Eerst waren ouders wat argwanend, maar het bevalt goed dat mensen hun verhaal bij een professional kwijt kunnen en dat problemen snel worden opgepakt. Er zijn altijd gemeentemedewerkers aanwezig om te kijken hoe het gemeentebeleid in de praktijk werkt. Café GEZIeN Hoeksche Waard is begonnen met twaalf deelnemers en ontvangt nu circa 125 mensen.

Vier keer per jaar wordt een thema-avond georganiseerd. Daarnaast zijn er inloopavonden. Het café is bedoeld voor (groot-)ouders, pleegouders, verzorgers en begeleiders van kinderen met of zonder zorgvraag, en voor professionals uit de jeugdhulp, het onderwijs en de gemeente. Sommige ouders komen naar alle thema-avonden, anderen komen alleen als het thema hen aanstaat. Tijdens deze avonden wordt een lezing gegeven door professionals binnen het netwerk of van buitenaf en is er daarna tijd om eigen ervaringen uit te wisselen. Naast gehoord worden en ervaringen uitwisselen, is het doel van de bijeenkomsten ook dat mensen de weg wordt gewezen naar hulpverlening.

Zowel in de Hoeksche Waard als op Goeree-Overflakkee wordt Café GEZIeN door de gemeente gefaciliteerd. Het succes van het café staat of valt bij de inzet van ouders. Het is best moeilijk om hen in te zetten, want zij zitten vaak middenin een druk proces met jeugdhulp en opvoeding en zijn soms te emotioneel betrokken door de problemen thuis. In eerste instantie is Café GEZIeN bedoeld voor ouders van kinderen met een beperking of zorgvraag, maar inmiddels is de doelgroep breder en komen ook ouders die opvoedproblemen hebben.

De eerste thema-avond op Goeree-Overflakkee was succesvol. Inloopavonden kent GoereeOverflakkee nog niet. Op 4 november is de volgende bijeenkomst, met als thema puberbrein, waarschijnlijk in het Diekhuus. Via Facebook en Instagram wordt informatie over de bijeenkomsten gegeven.

Vragen vanuit de adviesraad

- John Waterman merkt op dat het vaak lastig is om bij jeugdzorg een gesprek aan te vragen met een hulpverlener en vraagt of het café daar ook voor bedoeld is. Diana antwoordt dat die hulpverlener aanwezig is in het café. Vaak worden daar afspraken gemaakt om later contact op te nemen.

- Gevraagd wordt of er ook andere professionals aan de bijeenkomsten deelnemen. Mevrouw Kievit antwoordt dat de pr breed wordt opgezet. Allerlei organisaties krijgen digitale flyers om  verder te verspreiden. Er zijn vaak veel aanmeldingen van kindercoaches en jeugdhulpverleners.

- Op de vraag of er al een link staat op de gemeentelijke website, antwoordt mevrouw Kievit dat ze dit zal navragen.

- Betsy Biemond vraagt of er al samenwerking is met Team Jeugd en Gezin. Mevrouw Kievit antwoordt dat er teamleden op de thema-avond aanwezig waren, evenals de gemeente.

De voorzitter dankt de spreker hartelijk voor de presentatie.

2. Vaststelling agenda

De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.

3. Mededelingen

Marissa, Frank en Daan zijn afwezig vanwege gezondheidsproblemen. Daan zal de vergadering deels online bijwonen. Conny en Petra zijn onbekend afwezig.

4. Inkomende post

John heeft het boek “Zo werkt het in het sociaal domein” onder de aandacht gebracht. Dit zal bij het agendapunt over cursussen worden besproken.

5. Uitgaande post

In het TO is met de gemeente afgesproken dat de ASDGO een vergaderrooster opstelt om te kijken of dat past bij de adviesaanvragen. Het advies over het vervoersplan is inmiddels gegeven; de gemeente heeft het plan op diverse punten aangepast.

6. Verslag ASDGO d.d. 22 juni 2021

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

7. Verslag DB d.d. 7 september 2021

Nadat de ASDGO bij de gemeente heeft aangegeven op zoek te zijn naar een nieuwe secretaris, heeft de gemeente een kandidaat voorgesteld via een werkervaringsplaats. De adviesraad waardeert het dat de gemeente bereid was om hulp te bieden, maar de kandidaat bleek volstrekt ongeschikt, omdat ze niet met computers kan omgaan en geen ervaring heeft met administratief en organisatorisch werk. Blijkbaar had de gemeente nagelaten om de functie-eisen te delen met de jobcoach.

Vervolgens is een tweede kandidaat voorgesteld, die wel de nodige ervaring heeft maar nog onvoldoende Nederlands spreekt. Hij was uitgenodigd om de vergadering vanavond bij te wonen, maar is niet gekomen.

Ook heeft de gemeente nog geen werk gemaakt van het vervangen van de voorzitter, terwijl duidelijk is aangegeven dat deze nog ingewerkt moet worden, voordat de verlenging van de huidige voorzitterstermijn afloopt. Het onderstreept dat de gemeente geen idee heeft van de functie-inhoud van de secretaris en voorzitter en/of de noodzaak niet onderschrijft. De ASDGO verwacht meer actie van de gemeente in deze procedure en wil dat er volgende maand een plan ligt voor het invullen van de vacatures. Adjunct D. Graute zal over deze zaak met E. Godrie hierover bellen; daarbij de commissie leden voordragen -zie TO

Het verslag wordt voor kennisgeving aangenomen.

8. Verslag TO d.d. 15 september 2021

De gemeente heeft gevraagd om één of twee ASDGO-leden te laten deelnemen aan de sollicitatiecommissie voor de werving van een nieuwe voorzitter. Marjolein, Edward en Dennis zijn hiertoe bereid. De vraag zal nog via de mail worden gesteld, zodat iedereen gelegenheid heeft om zich aan te melden

Het verslag TO wordt voor kennisgeving aangenomen.

9. Monitorings- en planningsdocument

Geen bijzonderheden.

10. Werving secretaris

In het DB is besproken dat Marissa per september stopt met haar functie van secretaris. Ze wordt weer gewoon adviesraadslid tot december en bepaalt dan of ze zich opnieuw verkiesbaar stelt. Greet is bereid om de nieuwe secretaris te worden, maar dan geeft ze wel het penningmeesterschap op.

De ASDGO besluit unaniem dat Greet secretaris wordt.

De vraag wie het penningmeesterschap wil overnemen zal via de mail gesteld worden, zodat iedereen de gelegenheid heeft om zich aan te melden. Tot aan de overname vervult Greet een dubbelfunctie.

11. Verordening en reglement in relatie tot belangenverstrengeling

Naar aanleiding van de vraag van Petra Wolffenbutel of zij haar nieuwe baan bij St. ZIJN kan combineren met het lidmaatschap aan de ASDGO, doet Cor een voorstel om artikel 19, punt 6 en 7 van het huishoudelijk reglement als volgt te wijzigen.

6. Uitgesloten van het lidmaatschap van de adviesraad zijn ambtenaren die werkzaam zijn bij de gemeente Goeree-Overflakkee en zorgondernemers die contractuele diensten verlenen in het sociaal domein.

7. indien er desondanks belangenverstrengeling kan ontstaan, mag het desbetreffende lid in de vergadering niet meestemmen.

Met bovenstaande wijziging worden directeuren en bestuurders van zorginstellingen van deelname uitgesloten, maar personeelsleden niet.

Inmiddels heeft Petra Wolffenbutel overigens laten weten dat zij stopt met haar ASDGO-werk als gevolg van een gewijzigde thuissituatie.

12. Onderwerpen voor de klankbordgroep Sociaal Domein

In november wordt er een vergadering georganiseerd voor de klankbordgroep Sociaal Domein.

De voorzitter doet de volgende suggesties voor te behandelen onderwerpen:

- procedure ongevraagd advies vervoer uitleggen;

- Reizigersplatform / vervoer;

Betsy stelt voor om de leefbaarheid in kleine kernen aan te kaarten, gekoppeld aan het openbaar vervoer. Greet stelt voor om de opvang van vluchtelingen in Afghanistan te bespreken.

Deze week kunnen nog onderwerpen worden aangedragen die gepresenteerd kunnen worden.

Betsy stelde verder de nieuwbouw van basisscholen in multifunctionele gebouwen voor, maar afgesproken wordt dat dit onderwerp in het volgend TO wordt besproken, zodat de gemeente weet dat de ASDGO graag tijdig hierover adviseert. [actie 21-09]

13. Platform reizigersoverleg

Nadat Cor alle betrokkenen heeft ingelicht over het openbaar vervoer op Goeree-Overflakkee heeft Jan-Willem van de Wetering, die namens de provincie deelneemt aan het overleg van het Reizigersplatform, de ASDGO gevraagd om bij dit overleg aan te schuiven. De voorzitter stelt voor dat Daan de overleggen gaat bijwonen. Daan accepteert en de ASDGO gaat akkoord met de vertegenwoordiging.

14. Scholing

Er worden allerlei vormen van scholing aangeboden. Greet stelt voor dat een van de adviesraadsleden bijhoudt welk aanbod er is en wie welke kennis heeft vergaard, zodat er een kennisbank ontstaat en leden de opgedane kennis aan elkaar kunnen overdragen.

Betsy stelt voor om dit te koppelen aan de nieuwsbrief. Zij vraagt al mensen die een cursus hebben gedaan om er een verslagje over te schrijven voor de nieuwsbrief. Greet zou ook graag zien dat iemand bijhoudt welke cursussen er worden georganiseerd door bijvoorbeeld Schulink. [actiepunt 21-10]

John raadt het boek “Zo werkt het in het sociaal domein” aan. Hierin wordt duidelijk uitgelegd hoe het sociaal domein georganiseerd en gefinancierd wordt. Het DB zal bespreken hoe dit boek verdeeld kan worden over leden.

John heeft een webinar gevolgd over inzicht in het traject om toe te werken naar een baan. Hij raadt iedereen aan om webinars van de Koepel bij te wonen over hun eigen deelgebied.

15. Indeling adviesraad

Afgelopen voorjaar heeft de Koepel twee sessies georganiseerd over de werking van de adviesraad en over de rol van de voorzitter. De kennis is in het TO gedeeld met de gemeente. De gemeente heeft daarop aangegeven dat ze een andere vorm van vertegenwoordiging wenst via de cliëntenraden en de adviesraad, bijvoorbeeld via portefeuillehouders, waarbij alle leden één portefeuille beheren.

In de sessies van de Koepel werd een aantal taken genoemd die bij de ASDGO wat zijn ondergesneeuwd, zoals communicatie, de werving van nieuwe leden en het actualiseren van de website. Wat ook aandacht behoeft, is waar en hoe de adviesraad informatie ophaalt.

De gemeente wil graag hierover gezamenlijk discussiëren met ambtenaren. Er is nog geen datum geprikt, maar het DB zal de bijeenkomst samen met de gemeente voorbereiden. Vervolgens zullen de adviesraadsleden gevraagd worden om hierin te participeren. [actiepunt 21-11]

De informatie over onder andere “informatie ophalen” wordt morgen per mail rondgestuurd.

- Edward denkt dat de uitkomst van de adviezen niet wordt bepaald door de structuur. Voor de gemeente zou het dus niet moeten uitmaken of de ASDGO werkt met werkgroepen of met portefeuillehouders. Het afgelopen jaar is geen enkele adviesaanvraag onbeantwoord gebleven. De vraag is welk probleem wordt opgelost met een nieuwe structuur. Volgens de voorzitter blijven sommige onderwerpen onderbelicht. Er is bijvoorbeeld geen contact meer met Vluchtelingenwerk, waardoor de opvang van statushouders nauwelijks aandacht krijgt. Voor een goed advies is een brede blik op de samenleving nodig.

- John noemt diversiteit en inclusie als belangrijke thema’s waar de adviesraad meer op zou moeten inspelen.

- Betsy vindt het belangrijk dat in de raad alle bevolkingsgroepen worden vertegenwoordigd. Ze is geen voorstander van een nieuwe structuur.

- Cor vindt dat de oude structuur beter werkte, omdat die meer geënt was op de verschillende doelgroepen in het sociaal domein, terwijl de huidige indeling is gelieerd aan de gemeentebegroting.

- Greet is het eens met Betsy. Ieder lid heeft zijn eigen verantwoordelijkheid “doen we wat we moeten doen?” en haalt zelf de benodigde informatie op. Dat staat los van de structuur.

- Edward denkt dat het ophalen van informatie meer afhangt van eenieders houding en gedrag dan van de werkstructuur. Wie nieuwsgierig is, gaat vanzelf op zoek naar de benodigde informatie.

16. Terugkoppeling uit de werkgroepen

- Werkgroep Vitaliteit heeft een vergadering van de dorpsraad Dirksland bijgewoond over de afvalinzameling door de RAD. Ook was er een presentatie over verslaafdenopvang. Over het opleveren van de beleidsnotitie sport heeft de werkgroep nog steeds geen informatie van de gemeente ontvangen.

- Werkgroep Jeugd heeft twee adviezen geschreven over de verordening (gematigd positief) en over gebruikelijke hulp (vrij kritisch). De gemeente heeft gereageerd op het advies, maar heeft het beleid niet aangepast.

- Werkgroep Verslaving maakt binnenkort een afspraak met de gemeenteambtenaar.

- Cliëntenraad Jeugd gaat Café GEZIeN ondersteunen met het organiseren van bijeenkomsten.

- Werkgroep Onderwijs, Werk en Inkomen zal binnenkort een werkbezoek aan Webego en aan het instituut voor voortgezet speciaal onderwijs brengen. Op de vraag hoe het staat met de ombuigingen van de gemeente, antwoordt dat voorzitter dat hij dat weer eens zal navragen. De gemeente heeft inmiddels extra geld ontvangen voor jeugdzorg, maar het zou goed zijn om meer duidelijkheid te krijgen over de beschikbare budgetten. Dit onderwerp wordt geagendeerd voor het DB. [actiepunt 21-12]

17.Rondvraag

- Betsy vraagt de sollicitatiecommissie om snel een vacaturetekst op de website te plaatsen. Er staat nu alleen een algemeen profiel op. Marjolein zal dit regelen. De bedoeling was dat de tekst op de website zou blijven staan en dat alleen de deadline verwijderd zou worden.

- Greet vraagt iedereen om zijn introductietekst op de website te actualiseren.

- Petra de Blok meldt dat zij in maart 2022 stopt met haar lidmaatschap aan de cliëntenraad.

- In het jaarplan 2021 staat per abuis dat John in de sollicitatiecommissie zat. Hoewel het plan al gepubliceerd is, zal dit aangepast worden.

- Omdat verschillende leden van plan zijn te stoppen als adviesraadslid of als deelnemer aan een werkgroep, wordt afgesproken dat in het TO, het DB en de volgende ASDGO-vergadering een nieuwe indeling van werkgroepen wordt besproken. [actiepunt 21-13]

18. Sluiting

De vergadering wordt om 21.42 uur beëindigd.

Aanwezig: Cor Hameeteman (voorzitter), Betsy Biemond, Greet Karssies van Houwelingen, Marjolein Erwich, John Waterman, Dennis Graute, Therese Wielaard, Petra de Blok (cliëntenraad Jeugdwet), Edward van Gilst, Daan Moerkerk (online), Ingrid Wendt (verslag)

Aanwezig als gast/toehoorder/adviseur: mevrouw Diana Kievit als gastspreker en Marja van Maurik als gast.

Afwezig met kennisgeving en oorbare reden: Marissa Buijs-Tanis, Frank Mulder (cliëntenraad PW/WSW), Daan Moerkerk

Afwezig zonder kennisgeving/oorbare reden : Petra Wolffenbutel, Conny van den Boogert

Voorzitter: Cor Hameeteman

Secretaris: Greet Karssies van Houwelingen



« Terug naar verslagen